Mid-Autumn Festival


Ahojte, jak je doma? A jaký byl burčákový pochod? :) Bylo super vidět nějaké fotky z akce na FB a Insta (podzimem zbarvené vinohrady, babí léto, BURČÁK!!), jako bych byla doma <3 Ale těch lidí.. Mimochodem všem zúčastněným přeju co nejhladší vstup do dnešního dne ;D Tímhle zdravím zejména kolegy do Epcosu a Niku do Brna *mávám*

Na nás se momentálně řítí další tajfun (Martinovo video tady), a tak město vydalo doporučení nevycházet z domu a Martin (už zase) hledá eventuální únikové východy z bytu pro případ, že by se kvůli tajfunu něco pokazilo :D Jsem mu říkala, ať na ty akční filmy pořád tolik nekouká.. Každopádně kdybyste přiletěli (rozhodně přileťte!), tak ať máme "BOZP" za sebou: první únikový východ prý vede seskokem z okna v pokoji pro hosty na balkon sousedů pod námi a z tama pak skočíte rovnou na zem :D Skákat z 5. patra je totiž bezpečnější, než skákat ze 6.!

Druhý únikový východ pak vede z koupelny. Když jsem se Martina ptala, jak se těma mřížkama v okně chce protáhnout, říkal, že by je vypáčil. Ok, má to vymyšlené :D A já se teda můžu v klidu natáhnout na gauč, sledovat z okna déšť a psát.

Vítr 48 km/h, docela to fičíí!

Únikový východ č. 2

Dneska to namísto zážitků bude spíš okénko do čínské kultury, ať mám aspoň trochu pocit, že tím psaním konečně přináším i něco užitečného :D A tak vám dnes přiblížím Mid-Autumn Festival, díky kterému jsme měli před týdnem volno. Musím říct, že čím víc jsem si svátek studovala, tím víc mi přišel zajímavý! A hodně zajímavé jsou i legendy kolem něj (já jsem na ty legendy nějaká ujetá), na nich je zvláštní třeba to, že na jejich konci většinou někdo odletí na Měsíc :D

Pro Čínu je Mid-Autumn Festival druhým nejvýznamnějším svátkem, hned po čínském Novém roce, a velkou roli v něm hraje Měsíc (tomu odpovídají i ty konce příběhů :)). Svým kulatým tvarem symbolizuje shromáždění a pospolitost, ať už se jedná o uskladnění úrody z pole nebo o setkání rodin u jednoho stolu.. Podstatou těchto dnů je zkrátka být se svými nejbližšími a být vděčný za všechno, co nám příroda dala :) Svátek se tedy slaví tehdy, když je Měsíc největší a nejzářivější, což je podle tradice den podzimního úplňku. 

Úplněk nad Zhuhaí
(ok, na vlastní oči to vypadalo magičtěji :D)

Co při oslavách Mid-Autumn Festivalu nesmí chybět, jsou jejich "měsíční dortíky" - mooncakes! A tak se někdy svátku říká taky Mooncake Festival. To je jako kdybychom my naše Vánoce nazvali Perníčkovým svátkem :D Akorát nám teda perníčky nedávají superschopnosti, které se v jednom z příběhů vážou k mooncakům.

No a co se dortíků týče, bývají buď kulaté (symbol měsíce) nebo hranaté a variant jejich náplní může být X trilionů, protože každá provincie má nějakou svoji typickou, např. datle, oříšky, květy, semínka.. Nahoře na koláčcích jsou pak čínské nápisy - jde o znaky, které znamenají štěstí, lásku, hojnost (a světový mír a další věci, které si přeje každá správná miss) nebo se tam uvádí označení výrobce. Což už tak vznešené není, ale reklama hýbe světem :))



Tyto dobroty si mezi sebou darují rodiny nebo jednotliví lidé na důkaz jejich přátelství. Jedna z legend říká, že dříve si mezi sebou dortíky předávaly i společnosti (vždy 4 v 1 krabičce), jakožto "obchodní dárky", ale často v už rozkrájené podobě. A když se pak jednotlivé části poskládaly správně, daly obdarovanému znaky nahoře nějakou tajnou zprávu! Mooncakes se pak vlastně snědly za účelem zahlazení jakýchkoli stop :D My od firmy před svátkem taky dostali krásné elegantní balení s těmito dortíky (děkujeme, TDK!), ale tuším, že žádné zašifrované tajemství nenesly :D Nebo jsem je teda snědla dřív, než jsem se do nějakého pátrání vůbec pustila. Hlavní je, že případné důkazy jsou zničeny :)))





Každý jsme ve své krabičce dostali taky 4 dortíky (na rozdíl od povídaček ale nerozkrájené :)), které se lišily náplněmi: první měl náplň z 5 druhů drcených oříšků, další byl s oříšky a kandovaným ovocem, třetí s pastou z červených fazolí (možná to zní divně, ale byl fakt dobrý!) a poslední měl náplň z pasty z lotosových semínek a s vaječným žloutkem zapečeným uvnitř - opět jako symbol měsíce. Poslední náplň je sice pro naši provincii nejtradičnější, ale mě zaujala nejmíň. Teda aspoň ta část, kterou jsem se odvážila ochutnat, žloutek na mě moc důvěryhodně nepůsobil :) Oříšky a kandované ovoce vítězí!



Prý je každý mooncake kalorická bomba a hádám, že na tom fakt něco bude, protože jsem cítila, jak pomalu přibírám, už když jsem se na ně jenom koukala :D A protože Martina nijak nenadchly, byla jsem na ně sama - a spořádala jsem hned 3 z nich (uff). Zbytek jsem po svátcích raději odnesla zpět do práce a podělila se s kolegyňkami :)

Samotné oslavy Mid-Autumn Festivalu ve městě probíhaly různými pouličními představeními, ohňostroji (my vychytali ten skvělý v Hong Kongu :D) a taky skoro všechno bylo - a dosud je - vyzdobené tradičními čínskými červenými lampiónky. Ptala jsem se holek v práci, jak svátek oslavily ony, abych získala nějakou představu o tom, jak se svátek slaví "prakticky" (my totiž zbytek svátku po návratu z HK oslavili více-méně úklidem nového bytu :D) a říkaly, že zkrátka navštívily rodinu, jedly mooncakes a užívaly si volno. To beru! :D



No a teď už pilně dřeme bez jediného dne volna.. až do Vánoc! Pokud teda nebude vyhlášené volno kvůli nějakému příštímu tajfunu, člověk tu nikdy neví :)

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Thajsko - Phuket a Phi Phi

Mangkhut ..nebo tak nějak

To už jsem tu měsíc??